| ONTSTAAN

1948
ontstaan in de MOMUS Maastricht

Op 11 maart 1948 ontstond het idee voor de Ronde van Limburg aan een tafeltje in de Momus in Maastricht, het moest een ronde worden voor amateurs. Destijds werd nog gedacht dat amateurs een dergelijke zware tocht niet aan zouden kunnen. De initiatiefnemers –een groep wielerliefhebbers en journalisten- lieten zich echter niet uit het veld slaan en publiceerden dit voornemen op 22 maart 1948 in ‘De Sportwereld’.

Destijds al geboren als jeugd- en jongerenopleiding om de brug te slaan tussen de relatief korte koersen van 60-70 kilometer van destijds naar het zware professionele (internationale) wielrennen.

De eerste Ronde van Limburg zou daarom op 20 juni 1948 over maar liefst 164 kilometer worden verreden. Niet eens veel korter dan de huidige Ronde, maar getuige de foto’s met ietwat afwijkend materiaal ten opzichte van vandaag…

https://rondevanlimburg.nl/wp-content/uploads/2018/09/ddd_010415927_mpeg21_p002_image-320x440.jpg

Klik op de afbeelding voor het artikel.

https://rondevanlimburg.nl/wp-content/uploads/2018/09/ddd_010415974_mpeg21_p009_image-320x442.jpg

Klik op de afbeelding voor het artikel.

ONTWIKKELINGEN
tot heden

Twaalf Rondes van Limburg werden vanuit Maastricht door TWC Maastricht georganiseerd, maar na de eerste Ronde ontstond in 1949 discussie over prijzengeld en vergunningen. De tweede Ronde in 1950 werd vormgegeven als een tweedaagse koers, tevens de enige over het hele bestaan gemeten. Na de heroprichting van de Bergklimmers in Stein liet deze organisatie haar oog vallen op het kampioenschap voor Nieuwelingen. Dit leidde tot een discussie over de wielerkalender vanwege de koppeling tussen de Ronde van Limburg en dit kampioenschap. De Bergklimmers gaven na beraad aan bereid te zijn de Ronde van Limburg over te nemen, waarna TWC acht tot veertien dagen bedenktijd kreeg. Besluiteloosheid binnen TWC bracht de Ronde vervolgens in 1961 naar Stein.

De eerste jaren zaten er nog veel ‘vlakke kilometers’ in de Ronde, later werden (onder andere afhankelijk van Gemeentelijke bereidwilligheid dan wel de route van de een of andere processie) regelmatig flinke heuvels in de daarom wisselende route gebracht. Later in de tijd werd de sponsorwerving bij vele wielerevenementen ondergebracht in separate stichtingen, veelal ook de organisatie van het evenement. Zo ook bij de Ronde van Limburg.

Waar het publiek ten tijde van het ontstaan nog met kippengaas op afstand werd gehouden, staan er nu dranghekken of andere beveiligingsmaatregelen. Kruisingen maakten plaats voor rotondes en de rustige wegen werden jaar op jaar drukker. Metaal veranderde in carbon en de outfits van de renners gingen van een wollen fietsbroek naar de bijna high tech fietskleding van nu. Het imago van de Ronde veranderde echter niet, het wás en blijft een loodzware tocht voor de deelnemers.

 

Achtergrond foto: Henry van Els

VERANDERINGEN
IN KLIMAAT

In de jaren die volgen komen bekende namen voorbij zoals Joop Zoetemelk, Henk Lubberding, Leo van Vliet en Gert Jacobs.

Namen die op dát moment nog niet zo bekend waren als nu. Dit onderstreept het belang dat, reeds door de initiatiefnemers in het verre verleden onderkend, topteams zonder gedegen opleiding en voorbereiding geen afdoende voedingsbodem vinden voor nieuw Nederlands talent.

In tegenstelling tot de wedstrijden van vroeger zien we afnemende aantallen toeschouwers langs het parcours en heeft dit soort koersen ook een heel andere functie gekregen. Om te waarborgen dat wij ook over een aantal jaar mogen blijven genieten van Nederlandse topsporters zoals we die nu in de diverse grote rondes kunnen zien is het behoud van wedstrijden zoals de Ronde van Limburg van evident belang.

DE RONDE IN HET NIEUWS

De VARA was ook al aanwezig voor het 1e radio-interview. In het krantenverslag van de Gazet van Limburg maakte de journalist gewag van het ontbreken van een uur rusttijd tijdens deze koers. De prijzen in 1948 waren onder andere fietsen, zadels, pedalen, kettingen en medailles wat normaal was voor die jaren.

HISTORISCH
PERSPECTIEF

WEDSTRIJDEN VERREDEN
68
TOTAAL AANTAL KILOMETERS
+/- 14.000
TOTAAL AANTAL DEELNEMERS
*/- 12.000
LIMBURGSE OVERWINNINGEN
12
LIMBURGSE TOP DRIE KLASSERINGEN
41 RENNERS
LAATSTE OVERWINNINGEN VAN EEN LIMBURGER
1981

LIMBURGSE
ZEGES

JAAR NAAM
1952 Hein Gelissen
1954 Mart van den Borgh
1956 Gerard Vergoossen
1957 Willy Gramser
1964 Jan Tummers
1966 Harrie Steevens
1968 Jan Krekels
1969 Chris Pepels
1973 Math Dohmen
1974 Math Dohmen
1976 Piet van Kollenburg
1981 Jo Hannen

WIL JIJ OOK DEELGENOOT WORDEN VAN ONS TEAM? MELD JE DAN NU AAN

WIL JIJ OOK DEELGENOOT WORDEN VAN ONS TEAM? MELD JE DAN NU AAN

VOLG ONS NU

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van de Omloop van de Maasvallei & Ronde van Limburg via onze Facebook, YouTube en/of LinkedIn pagina.

RONDEVANLIMBURG

Maakt onderdeel uit van:
https://rondevanlimburg.nl/wp-content/uploads/2018/06/KNWU.png
https://rondevanlimburg.nl/wp-content/uploads/2018/06/LC.png
https://rondevanlimburg.nl/wp-content/uploads/2018/06/Topcompetie.png

VOLG ONS NU

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van de Omloop van de Maasvallei & Ronde van Limburg via onze Facebook, YouTube en/of LinkedIn pagina.

RONDEVANLIMBURG

Maakt onderdeel uit van:
https://rondevanlimburg.nl/wp-content/uploads/2018/06/KNWU.png
https://rondevanlimburg.nl/wp-content/uploads/2018/06/LC.png
https://rondevanlimburg.nl/wp-content/uploads/2018/06/Topcompetie.png